Challenges Of Learning Organisations


Gisteren was ik bij een bijeenkomst van de Dommel Valley Group. Dit netwerk bestaat uit professionals die zich bezig houden met opleiden werkzaam in verschillende (technische) organisaties voornamelijk van onder de rivieren. Aan de tafel zaten niet alleen collega’s van Philips, maar ook ASML, TUDelft en Fontys Hogeschool waren vertegenwoordigd. Tijdens de bijeenkomst kwamen vraagstukken en ontwikkelingen – die spelen omtrent leren en opleiden – ruim aan bod. Het was interessant te merken dat wanneer men om de beurt aan de groep vertelde voor welke uitdagingen zij stonden, ik hier veel overeenkomsten en herkenning zag.

Door o.a. alle technologische ontwikkelingen is een andere doelgroep ontstaan: o.a. snelle, slimme en sociale (jonge) professionals. Strategisch gezien is het noodzakelijk om hier op in te spelen, en een andere benadering van leren te bepalen die hen goed ligt. De traditionele aanpak heeft te vaak niet het gewenste effect op de werknemers. Hoe schakel je en zorg je ervoor dat de kennis die in de organisatie verweven zit, optimaal benut wordt? Er is behoefte om het opleiden en leren meer aan te laten sluiten aan de doelgroep, maar ook aan de werkplek (realiteit). Men wil daarnaast de aandacht verschuiven naar het faciliteren van het leren.

Het is interessant te ontdekken hoeveel profijt de groep kan hebben om gezamenlijke uitdagingen uit te spreken en om op die manier van elkaars ervaringen te leren. De verschillende verhalen zijn erg inspirerend.

,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)