Fun On The Farm


De moeilijkheid in serious games vind ik, om de balans te vinden tussen het leerelement en het “fun”element.

Wat maakt dat bijvoorbeeld het spel Farmville succes heeft?

Farmville is een spel waarbij je kleine spelletjes kan spelen met je vrienden op sociale netwerken. Bijvoorbeeld quizzen. Door een groot scala aan kleine spelletjes, is er voor ieder wat wils. In de praktijk blijkt dat iedereen spelletjes speelt dat dicht ligt bij hun vak of interesse. Zo houden handelaren bijvoorbeeld van spellen waarin je kunt gaan handelen, en managers van business games. Indirect kan men hier van leren, omdat hun kennis getest wordt of hun vaardigheid geoefend wordt.

Een andere succesfactor van dit spel is dat het erg laagdrempelig is. Het spel zelf is heel eenvoudig. Het is heel makkelijk om vrienden uit te nodigen om tegen te spelen, en het spelen van één spelletje duurt niet zo lang. Maar na een paar maanden gaat dit ook vervelen, spelers willen weer wat nieuws. Farmville komt dus elke keer met nieuwe dingen om het leuk te houden.

Spellen moeten om het leuk te houden, continu vernieuwen. Dat zien we niet alleen bij dit spelletje Farmville, maar ook bij grotere spellen in de game industrie. De vernieuwing moet echter wel steeds in het verlengde liggen van wat er al was, en de eenvoud (kracht) van het spel behouden.

,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)