Gaming Is The New Learning


Afgelopen maand berichtte De Pers in een artikel dat videogames hun intrede doen in het onderwijs. Het idee is nogal nieuw. Mensen zijn gewend dat gaming afleidt van het leren in plaats van dat het het leren ondersteunt. Nu stelt dr. Paul Howard-Jones dat elementen van gaming ook ondersteunend kunnen werken aan het leerproces. Bijvoorbeeld het dwangmatige karakter van sommige games die mensen verleidt steeds opnieuw terug te keren naar het spel. Dit kan de betrokkenheid van de lerenden vergroten en de leerervaring wordt door lerenden meer gewaardeerd waardoor dit kennisontwikkeling stimuleert.

Dit is op zich niets nieuws. In het onderwijs wordt al jaren gebruik gemaakt van spelvormen in de instructie, en ook in setting van trainingen hebben spelvormen hun waarde bewezen. Hier worden spelelementen gebruikt in combinatie met andere vormen van didactiek. Naar mijn mening kunnen videogames ook hun waarde bewijzen als het gaat om het opleiden van mensen, mits ze in de juiste combinatie van ander leermateriaal aangeboden waarin het geheel elkaar aanvult op verschillende vlakken van het leerproces. En dan zit er in videogaming iets dat interessant is voor de toekomst. Laat je inspireren door het pleidooi van dr. Paul hieronder.

Video: Neuroscience, games & learning [YouTube]

,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)