Is Learning Freedom?


De afgelopen maanden staat de vrijheid in het Internet hoog op het spel door de SOPA wet en de ACTA-wet. De ACTA-wet wil de vrijheid op het Internet aan banden leggen en zo piraterij tegen te gaan. Maar deze wet heeft ook nadelige gevolgen voor mensen die zich niet met piraterij bezig houden. In het licht van leren, bedenk ik me bij deze ontwikkeling ook: Waarom wordt leren aan banden gelegd in regels, wetten etc.

Wil men niet alle vrijheid hebben om te leren?

En als je leert: beperk je jezelf en leg je je aan banden, of bevrijd je jezelf van onwetendheid? In ieder geval is het zo dat wanneer je het leren vrijheid biedt, dat je dan niet de lesstof maar de lerende centraal stelt in het gehele leeraanbod.

De lerende bepaalt zelf hoe en wat hij / zij wil leren en bepaalt zelf of en wanneer dit gelukt is. Dat is niet wat voorstanders van nieuw leren bedoelen. Daarbij spelen allerlei kenmerken van lerenden als leeftijd ervaring, voorkennis, leerstijl, intelligentie, milieu en dergelijke een belangrijke rol.

,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)