Just Like Work


Als je een klaslokaal binnenloopt, weet je: hier wordt geleerd. Maar als je zomaar een kantoor binnenloopt, zie je niet ‘hier wordt geleerd’ maar eerder ‘hier wordt gewerkt’. Velen zien een duidelijke scheidslijn tussen werken en leren. En juist op het werk, wordt leren eerder geassocieerd met een bedrijfstraining of cursus dan met de alledaagse gang van zaken op het werk.

De formele leervormen klinken ook veel bekender in de oren: een workshop bijvoorbeeld. Het kan bijvoorbeeld heel prettig zijn om in een andere, veilige, omgeving vaardigheden of houdingen te oefenen. Of een e-learning bijvoorbeeld. Ook hier ben je even gefocust op het leren van bijvoorbeeld bepaalde kennis in plaats van het werken zelf.

Je bent óf aan t leren óf aan t werk. Maar is dat wel zo?

Manon Ruijters (2007) heeft dit in haar artikel verder uitgewerkt. Leren op het werk zit ‘m ten eerste in het praktiseren van je werk: je leert omdat je je werk uitvoert. Daarnaast in het onderzoeken tijdens je werk: je leert omdat je tijdens dat je je werk uitvoert je nieuwe kennis, inzicht en vaardigheden kan onderzoeken of experimenteren. Ook in het creëren van resultaat op het werk.

Het mooie van leren op het werk is dat het op vele manieren kan plaatsvinden. Leren op het werk wordt vaak in één adem genoemd met informeel leren. Informeel leren is op en top divers: het kan uiteenlopen van een veranderende werkomgeving tot een taak gezamenlijk met een collega verbeteren. Het leren is veel onvoorspelbaarder, maar er kunnen unieke leerervaringen ontstaan. Ik ben van mening dat daardoor dit leren veel interessanter is.

,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)