Unlock Learning With A Community Of Practice


Nadat je een training hebt afgerond, is het belangrijk dat je datgene wat je in theorie geleerd hebt in de praktijk brengt. Hier is niet of nauwelijks begeleiding bij; soms een leidinggevende of een coach die daarbij als een mentor optreedt. Het credo is daarbij: des te meer ervaring je opdoet, hoe beter je wordt in de praktijk. Wanneer er veel medewerkers deze training volgen, volgen er heel veel verschillende ervaringen en dit is een schat aan praktijkkennis! Iedereen zal op een ogenblik falen en nieuwe tactieken uitproberen, een ieder zal de theorie zich eigen maken en de beste trucs tot perfectie doorontwikkelen.

Maar laten we niet een ieder het wiel zelf uitvinden! Als je dit observeert, kun je onderzoeken of er potentie is een Community (of Practice) op te richten waarin deze medewerkers van elkaars ervaringen kunnen leren. Ook heb ik het afgelopen jaar onderzocht of er potentie was bij een bepaalde groep van medewerkers. Het is dan heel belangrijk om erachter te komen wat deze groep nodig heeft en zoekt, om zo’n Community of Practice waardevol te laten zijn. Dit heeft geleid tot een heel waardevol bijeenkomst van de grote groep medewerkers waarin actief kennis met elkaar gedeeld werd, en waarin problemen aan de kaak gesteld werden en er gezamenlijk naar mogelijke oplossingen gezocht werd. Een Community of Practice! Terwijl je dit meemaakt, zie je dat het leereffect binnen de community zo groot is! Dat is echt indrukwekkend!

Reacties liepen uiteen van:

“Wat fijn dat ik nu collega’s heb gevonden die weten wat ik nodig heb!”

“Wat fijn om te weten dat er collega’s zijn met hetzelfde probleem en dat ik deze nu samen kan oplossen!”

“Wat goed dat ik nu juist die ervaring heb gezien waar ik nog niet eerder op was gekomen, dit inspireert mij om mijn dagelijkse praktijk te verbeteren!”

“Ik heb een collega gevonden die samen met mij de verschillende ervaringen combineren tot een meer verfijnde techniek”

Dit is waar een Community of Practice om draait; leren van elkaars expertise aangezien ieder eigen ervaringen en hierdoor kennis opdoet. Ik heb gezien hoe dit om de praktijk draait, en hoe het mensen kan inspireren om hun kracht verder uit te bouwen. Ook al kun je extra trainingen volgen over dit onderwerp, na afloop van de bijeenkomst vroegen medewerkers naar het volgende evenement, wetende nu dat er veel te halen valt uit een Community of Practice.

, ,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)